Buszfejlesztés
A fogyatékossággal élő személyek közlekedését, munkába állását segítik azzal a fejlesztéssel, hogy a korábbiaktól eltérően nagyobb számú férőhelyes midibuszokat állítanának forgalomba. A fenntarthatóság mellett a minél több ülőhely és összehajtható kerekesszékes tárolóhely kialakítása is szempont volt, ez az Európai Unióhoz mérve is mintaértékű projekt. Vizsgáltuk a busz belső terét a tesztcsoportunkkal, különböző kerekesszékkel, fordulási ívvel.
Az Egyetemes Tervezés Információs és Kutatóközpont műhelyrészlegében 6 fő vett részt a tesztelésben, kettő személy manuális kerekesszékkel, három fő elektromos kerekesszékkel, egy személy pedig scooter-rel négy mérnök segítségével. Egyre nagyobb problémát jelent, hogy elterjedőben vannak a technikai fejlődéssel az elektromos meghajtású eszközök, amelyeknek viszont a helyigénye és fordulóköre is nagyobb a tervezési szabványban használt alapméretnél, ami a kisebb kézzel hajtható kerekesszékre vonatkozik, és sajnos a tervezők leginkább csak a minimális méreteket veszik figyelembe.
A busz alapterületét a padlón egy síkbeli négyzetháló jelezte. amin kijelölésre került az ajtó és az ajtó nyitásának helyigénye.
Nagy sikere volt a tesztelésnek, aminek az lett az eredménye, hogy a reményeknek és várakozásoknak megfelelően akár 6 kerekesszék és hozzátartozói, kísérői is szállíthatóak lesznek, és ez a kapacitásbővülés lehetővé teszi majd a rövidebb szállítási idő elérését és a gyakoribb, rövidebb idő alatt történő rendelkezésre állást is. A tesztelést a későbbiekben 3D modell vált majd fel a későbbi kutatási fázisban. A fejlesztőmérnökök is azt mondják, szükség van a tesztcsoportra, és további méréseket is végezni fognak.
Kerekesszékek fajtái, csoportosítása
A) Gyógyászati kerekesszék (tolószék):
Önálló használatra nem alkalmasak. Az épületeken belül segítővel, főleg kórházakban, betegellátásban alkalmazzák őket.
B) Önálló használatra alkalmas kerekesszékek
- Kézihajtású (manuális) kerekesszékek főbb típusai:
Magyarországon a kerekesszéket használók közül legtöbben még a régebbi típusú, kevésbé mozgékony, nehéz, inkább otthoni használatra alkalmas, legtöbbször magas karfával szerelt széket használják. A magas karfa miatt csak emelt magasságú asztallap alá lehet vele begurulni.
I.1. Standard (átlagos manőverező képesség, a használó átlagos igénybevétele).
A standard kerekesszék jellemző formáját az alábbi fénykép mutatja:
Általában nagy terhelhetőségű, acélvázas kerekesszékek. Alapfelszereltségük magában foglalja a normál, 40 cm magas háttámlát, 41 cm mély ülést, magasságban állítható lábtartót, rögzítőféket, normál méretű, 24″-os alumínium abroncsos, acél hajtókarikás légtömlős meghajtó és 200 x 50 mm-es légtömlős bolygó gumikereket. Súlyuk standard kivitelben 18 -20 kg, a szélességtől függően. A kartámasz lehet teljes hosszúságú, csapott vagy lépcsős (asztal mellé állást megkönnyítendő) kivitelű. Gördülési tulajdonságai és manőverező képessége a beállítástól függenek: a súlypont elhelyezése a hátsó kerekek helyének beállításától függ.
I.2. Nagy teherbírású aktív székek,
Aktív (jó manőverező képesség, a használóval szemben fokozott igények). Kerekeinek síkja döntött, így jóval fordulékonyabb, és mozgékonyabb. Szélessége kisebb az átlagos kerekesszékekénél. Háttámlája alacsonyabb, a törzs jobban tud benne elmozdulni. Könnyen szétszerelhető, és szállítható. Aktív életmódot élő, jó fizikai állapotban levő mozgássérültek használják. Mivel karfája alacsonyan helyezkedik el, egy normál magasságú asztallap alá is be tud gurulni.
Az aktív kerekesszékek váza különleges, könnyű ötvözetből készül. A csekély súly és a mély üléspozíció gyors indulást és kiváló kanyarodást tesz lehetővé, így sportcélokra is alkalmasak. A súlypont beállítása egyszerűen történik és nincs hatása az ergonómiailag legmegfelelőbb térdhajlításra. A testméreteknek megfelelő meghajtókerék 24”, 25”, és 26”, az alumínium felnis bolygókerék 4”, 5” és 6” méretekben szokott készülni.
A különleges első vázelemnek köszönhetően az első ülésmagasság állítása akkor is gyorsan elvégezhető, ha a Felhasználó a székben ül.
Terápiás (erőkifejtés és mozgásképesség szempontjából súlyos állapotú használóknak).
Dönthető háttámlával/lábtámasszal/fejtámasszal felszerelt kerekesszék:
Az ülésmagasság beállítása 39 – 52cm között a szinte fokozatmentesen lehetséges a beépített kerékfelfogató adapterrel,. Ülésszélesség 38-45 vagy 46-53 cm között állítható a kartámaszok mozgatásával váztípustól függően. Az anatómiai formázású – 44 cm magas – háttámla -8°-tól 35°-ig fokozatmentesen (gázrugókkal) állítható, szélessége váztípustól függően 41 vagy 48 cm. Az ülésmélység (a háttámla helyzetétől függően) 42 és 51 cm között választható. A kerekesszék 130 kg-mal terhelhető, de súlya felszereltségtől függően csak 22-25 kg. Teljes hossza lábtartóval 118 cm, magassága 90 és 110 cm közötti. Rendelhető 24”-os normál és 12˝”-os tranzit kerékkel is, utóbbi dobfékkel együtt.
A terápiás kerekesszékhez számos kiegészítő tartozék illeszthető: fejtámla oldaltartást javító kétoldali pelottával, háttámla magasító, párban beállítható törzstámasz pelották, abdukciós terpesz, asztal, pohártartó…..
Más szempontból az osztályozás a vázszerkezet alapján történhet:
– merevvázas
– „transzport”összehatható (azaz járművön könnyebben, „csomagként” szállítható) kerekesszékek.
I.3. Adaptív kerekesszék
Könnyű alumíniumötvözetből készült, formatervezett, ergonómikus kerekesszék, átmenetet képez a standard és az aktív változat között. Az erősített vázszerkezet első és hátsó eleme teleszkópos kialakítása révén különböző ülésmélység beállításokat tesz lehetővé. Alapfelszereltségként állítható tengelydőlésű (bolygó) kerékkel és állítható magasságú hátsó kerékkel szokás ellátni, mely egy mozdulattal kivehető (patent-tengely). Az ülés és a háttámla erős, poliészter szövetből készült. Többféle méretű és típusú abronccsal (elöl 6″, 7″, 8″, hátul 22″ és 24″) és kartámasszal (lépcsős, csapott, hosszú, vagy akár ruhavédővel együtt felhajtható) rendelhető. Háttámla csöve egyenes és a gerinc görbületéhez igazodó (lumbális) hajlattal ellátott kivitelben létezik. Súlya kompletten mintegy 15 kg, kivett hátsó kerekekkel, kartámasz és lábtartó nélkül kb. 9 kg. Teljes szélessége összecsukott állapotban ruhavédővel csak 28 cm, karfás változatban 32 cm, így az autóban a vezető ülés mögött is könnyen elhelyezhető.
I.4. Speciális székek
A kerekesszék és a babakocsi kombinációja ez a kisgyermekek számára tervezett eszköz.
- Elektromos kerekesszékek
Méreteik általában meghaladják a kézi meghajtású kerekesszékek méreteit. Manőverezési helyigényük nagyobb. Közlekedésükhöz szükséges sávszélesség: 90 – 95 cm Fordulási helyigényük: 170 – 180 cm sugarú kör. A szék karfával van felszerelve, melyen általában kezelőszerkezet van, így azzal lehetetlen a normál magasságú asztal alá begurulni.
Az elektromos meghajtású kerekesszék teljes súlya kiépítettségtől függően kb. 85 kg, terhelhetősége 130 kg + 10 kg csomag. A meghajtó kerekek 12”-osak, a bolygókerekek 9”-osak. Közlekedésbiztonsági eszközökkel (világítás, irányjelző, elakadásjelző és kürt), 40-50 Ah kapacitású akkumulátorokkal ellátva utcai közlekedésre is alkalmasak.
A programozható vezérlő elektronika segítségével a fogyatékosság fajtájához és mértékéhez megfelelően állíthatók be az eszköz menettulajdonságai és a joystick érzékenysége. A beállítást könnyen kezelhető nyomógombok és egyértelmű szimbólumok teszik lehetővé.
Az ülésszélesség 38 és 48 (50) cm között beállítható az oldaltámaszok segítségével, az ülésmélység 29 és 47 cm között választható a háttámla helyzetétől függően. A háttámla alap kivitelben 30 fokig (opcióként gázrugókkal 30 fokig, elektromosan 60 fokig) dönthető. A kartámaszok magassága 18-25 cm között és a vezérlő doboz helyzete beállítható. Kapható normál magasságban állítható és szögben emelhető (módosított) lábtartóval is. A programozható vezérlő elektronika segítségével a fogyatékosság fajtájához és mértékéhez megfelelően állíthatók be az eszköz menettulajdonságai és a joystick érzékenysége. A beállítást könnyen kezelhető nyomógombok és egyértelmű szimbólumok teszik lehetővé.
Szállításhoz a háttámla és a karfa lehajtható. Terápiás célra is alkalmas elektromos kerekesszék előnye: tág határok (-10 – +50 fok) között dönthető üléssel.
II.1. Különleges elektromos hajtású kerekesszékek
Az álló helyzet nemcsak a különböző tevékenységek vagy munkavégzés szempontjából fontos, hanem a jó keringés megőrzése és a felfekvés (decubitus) megelőzése végett is. Az ere szolgáló állványokon kívül vannak olyan (hidraulikus vagy elektromos elven működő) kerekesszékek, amelyek ülő helyzetből álló helyzetbe és vissza juttatják a használóját. Kézi és elektromos hajtású változatban egyaránt létezik.
Magasabban elhelyezet tárgyak elérését lehetővé tévő emelős kerekesszékek többféle rendszer szerint is működnek
A csúcstechnológiát a giroszkópos elven működő és a lépcsőmászó kerekesszék képviseli.
II.2. Univerzális elektromos meghajtású kerekesszék főleg kültéri használatra
Az első kerék meghajtás differenciálművel és a hátsókerekek szervó kormányzása kiválóan alkalmassá teszi kültéri használatra, mivel nyomstabilitása egyenetlen és ferde utakon is kiváló. A kerekek átmérőjének optimalizálása lehetővé teszi a nagyobb akadályokon történő zökkenőmentes átjutást is (100 mm-es akadály leküzdésére alkalmas, így pl. járdaszegélyen átjutatásra is). Az egyenes futást és menetbiztonságot szolgálja a rugózással ellátott differenciálműves hajtómű és a külön-külön felfüggesztett és csillapított kormányzott kerekek. A meghajtásról 500 700 W-os névleges teljesítményű, állandó mágneses, fordulatszám – szabályozott, egyenáramú motor gondoskodik. A kijelző LED-ekről olvasható le az aktuális üzemállapot, akkumulátor-töltöttség. Sokféle kiegészítő egység utólagos csatlakoztatása lehetséges (pl. elektromos ülésdöntés, állvezérlés, ujjvezérlés, elektromos lábtartó emelés, hangos kiegészítő kürt, féklámpa, stb.) és többféle előre programozott menetprogram megadása különböző helyzetekre. A joystick gombja a jobb fogás érdekében villára, gombára vagy egyéb speciális fogantyúra cserélhető. A kerekesszék világítással, irányjelzővel, elakadásjelző villogóval és dobfékekkel felszerelten, 6 km/h, 10 km/h és 15 km/h végsebességgel kerül forgalomba. Az alapfelszereltség része a fixen szerelt, magasságban beállítható lábtartó, és a kivehető oldaltámaszhoz rögzített, magasság állítással ellátott, párnázott kartámasz. A vezérlő doboz a joystickkal jobb és baloldalra egyaránt felszerelhető.
II.3. Robogó vagy scooter vagy cityliner
Utcai közlekedésre tervezett eszköz.
- JÁRÓKERETEK
A hagyományos járókereteket egyre inkább felváltják a négy – ritkábban három – kerékkel felszerelt járókeretek, amelyeken bevásárlókosár, rögzítőfék és az esetek többségében ülés is van.
A kerekes járókeretek készülhetnek egy kézzel működtethető kivitelben is.
Méretek – mintavétel alapján
Manuális:
http://gyogyaszati.hu/termekek/gyogyaszati-segedeszkozok/3/kerekesszekek-kezi-hajtasu/5/page=1
Aktív:
Termék jellemzői: – merev vázas felhajtható háttámla – kivehető, nagy kerekek – beülő szélesség: 32-48 cm – háttámla magassága: 30-45 cm – terhelhetőség: 140 kg – súly: 10,5 kg
http://gyogyaszati.hu/termekek/gyogyaszati-segedeszkozok/3/kerekesszekek-aktiv/173/page=1
Standard 115 kg-ig:
Termék leírása: – mozgássérültek számára kifejlesztett önhajtós kerekesszék – hátsó kerék 60 cm és önhajtó karral ellátott – acél váz – tömör kerekek – állítható magasságú lábtartók – vynil kárpit – összecsukható – eltávolítható lábtartók – parkoló fék Műszaki paraméterek: nyitott szélesség: 61 cm csukott szélesség. 26 cm hossz: 106 cm magasság: 90 cm ülőszélesség. 47 cm ülőlap hossza. 40 cm ülőlap magasság a talajtól: 49 cm súly: 18 kg terhelhetőség: 115 kg
Nagy teherbírású szék:
Termék leírása: – Önhajtós kerekesszék – Összecsukható – Nagy teherbírás – Szélesebb kivitel – Kettős tengelynek köszönhetően változtatható ülés magasság – Erős szénacél váz szerkezet króm bevonattal – Könnyen tisztítható vinyl kárpit – Tartós tömör gumi kerekek – Párnázott kartámasz – Első kerekek 3 pozícióban állíthatóak
Műszaki adatok: Szélesség összecsukva: 34cm
Szélesség szétnyitva: 80 cm Hossz: 107 cm Magasság: 91cm Ülés: 56(szélesség)x46(mélység)cm Ülőmagasság: 50cm Tömeg: 26 kg Teherbírás: 200kg Fékezhető hátsó kerekek.
TRANSZPORT acél kerekesszék
Méretek: Szélesség nyitva: 50cm, Szélesség csukva: 20cm, Hossz: 84cm, Magasság: 99cm
Ülés: 48x40cm, Ülés magasság: 48cm, Önsúly: 12kg, Terhelhetőség: 115kg
Elektromos:
Termék leírása:
– kis súlyú elektromos mozgássérült kerekesszék
– állítható magasságú, állítható feszességű, eltávolítható háttámla
– beépített hordtáska a töltőnek
– maximális sebesség: 6,5 km/h
– 25 km megtétele egy töltésre
– szélességben és magasságban állítható, eltávolítható, párnázott kartámasz
– felében lehajtható háttámla a könnyebb tárolásért
– tömör kerekek
– eltávolítható akkumulátor
– maximális terhelhetőség: 135 kg
– kihajtható lábtámaszok
– acél vázszerkezet
– ülőszélesség: 40 vagy 46 cm, de 50 és 55 cm beülő szélesség is válaszható felár ellenében
– puha ülőlap
– háttámla ketté hajtható
– szabadon futás funkció (motorfék kikapcsolható)
– vezérlően elhelyezett funkciók: elem töltöttség kijelző, joystick, sebesség szabályzó gomb, kürt
– ütőzésre tesztelt
– teljes szélesség: 61/66 cm
– teljes hossz: 118 cm
– magasság: 94 cm
– ülőlap mérete: 45×40 cm
– súly: 56 kg
– válaszható színek: kék, piros, fekete
Rendelhető extrák:
1, kísérő vezérlő: kísérő személy tudja vezérelni a működést
2, kettős vezérlés: mind a kísérő, mind a kerekesszékes személy tudja vezérelni
3, emelt lábtámasz
4, járda felhajtó (feljáró nélkül fel lehet menni a járdára)
http://gyogyaszati.hu/termekek/gyogyaszati-segedeszkozok/3/kerekesszek-elektromos/256/page=1
Elektromos kerekesszek SUNFIRE GENERAL 180 kg-ig
Termék leírása:
– közepes kerékméret
– állítható magasságú és kihajtható, puha ülés
– párnázott, felhajtható
– szögében, magasságában és szélességében állítható kartámaszok
– szögében, magasságában állítható, felhajtható lábtámasz tálca
– csuklós elülső kerekek lehetővé teszik az egyenetlen terepen való haladást
– nagyméretű ülés
– 32 km megtétele egy töltésre
– eltávolítható fejtámasz
– erős, 450 W-os motor
– bariatrikus, azaz nagy teherbírás: 180 kg-ig
– 6,5 km/h
– tömör kerekek
– szélesség: 64 cm
– hossz: 103 cm
– magasság 112 cm
– ülőszélesség 51 cm
– ülőhossz: 43 cm
– háttámla magasság: 50 cm
– súly: 100 kg
Scooterek (mopedek)
SCOOTER PRISM 3 kerekű, mini robogó
Termék leírása:
– Praktikus egyszerű jármű
– Stílusos és vonzó kialakítás
– óriási színválaszték: piros, sárga, pink, zöld, bíbor, narancs, kék, pezső and Electric Blue
– Könnyen szállítható tárolható
– 16 km egy teljes akkumulátor feltöltéssel, de plusz akkumulátor jár hozzá, így a hatótáv 32 km
– Kényelmes ülés
– Cserélhető akkumulátor
– Csúcssebesség 6,5 km/h
– Automatikus elektromágneses fékrendszer
– Szerszám nélkül állítható magasságú ülés, amely 90 fokban kihajtható
– Kis helyigény
– Eltávolítható ülés, lehajtható kormányrud
– Szélességben és szögben állítható karfa
– Első tároló kosár
– Tömör gumikerekek
Műszaki paraméterek
Szélesség: 56cm
Hossz: 95 cm
Magasság: 83 cm
Önsúly: 44,2 kg
Terhelhetőség: 115 kg
SCOOTER PRISM 4 kerekű, mini robogó
Termék leírása:
– Praktikus egyszerű jármű
– Stílusos és vonzó kialakítás
– óriási színválaszték: piros, sárga, pink, zöld, bíbor, narancs, kék, pezső and Electric Blue
– Könnyen szállítható tárolható
– 16 km egy teljes akkumulátor feltöltéssel, de plusz akkumulátor jár hozzá, így a hatótáv 32 km
– Kényelmes ülés
– Cserélhető akkumulátor
– Csúcssebesség 6,5 km/h
– Automatikus elektromágneses fékrendszer
– Szerszám nélkül állítható magasságú ülés, amely 90 fokban kihajtható
– Kis helyigény
– Eltávolítható ülés, lehajtható kormányrud
– Szélességben és szögben állítható karfa
– Első tároló kosár
– Tömör gumikerekek
Műszaki paraméterek
Szélesség: 56cm
Hossz: 104 cm
Magasság: 83 cm
Önsúly: 48,4 kg
Terhelhetőség: 115 kg
Témával kapcsolatos angol nyelvű anyag:
http://www.etikk.hu/wp-content/uploads/2014/01/AnthropometryofWheeledMobilityProject_FinalReport.pdf