Átszerveznék a főváros közlekedését a fiatalok
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Ergonómia és Pszichológia Tanszékének hallgatói a fogyatékos emberekkel közösen beszélték át a diákok ötleteit, amelyekkel a főváros néhány forgalmas terét akadálymentesítenék. Mindemellett a Mozgássérültek Budapesti Egyesülete ősszel megnyitott Egyetemes Tervezés Információs és Kutatóközpontjában bemutatták a formabontó tárgyakat.
A kutatóközpontban megtekinthető több olyan tárgy is, ami a valamilyen fogyatékkal élők mindennapjait könnyítheti meg. A számítógéppel való kommunikációt segíti a nagy méretű egér, és a tapintható billentyűzet. De rábukkantunk olyan pohárra is, ami hanggal jelzi a folyadék szintjét, és motoros rendszerének hála egy mozdulattal le-föl mozgatható.
A hallgatók azt a feladatot kapták, tervezzenek át olyan forgalmas tereket a fővárosban, ahol az akadálymentesítés nem megoldott. Minden esetben az antropometriai adatokat, azaz az ember fizikai méreteit vették alapul, és a megszokott, BKK által használt piktogramokon nem módosítottak a tervezés során, mikor a tájékozódást segítő eszközöket megálmodták.
A Batthyány téren busz, villamos, HÉV és metró is közlekedik, a felszínen utóbbi kettő nem, de a többit egy központi információs oszloppal és több táblával, valamint vezetősávval egyértelműsítenék a hallgatók, hisz a terület elszórt pontjain vannak a megállók. A megszokottnál nagyobb méretű számokkal és betűkkel segítenék a rosszul látók tájékozódását, míg a kerekesszékesek miatt lejjebb hoznák a tudnivalókat. Gombnyomásra még több információhoz lehetne jutni.
A Corvin-negyedben a legtöbb gondot az aluljáróban való tájékozódásban találták az ifjú tervezők. A metrókijárat két szélére helyezendő infoponttal oldanák meg a problémát. Az elképzelt, tapintható térkép három oldala pont azt az irányt mutatja, amerre állunk. A felszínen lévő tájékoztatási panel hangszóróiból szólna az iránymutatás.
Az Astoria közlekedésének összehangolása már csak azért sem sétagalopp, mert tizennégy nappali és tizenhárom nappali járat közlekedik. Az aluljáró tizenegy kijárattal rendelkezik, és távol áll az akadálymentes közlekedéstől, kerekesszékkel lejutni szinte lehetetlen, hiszen csak lépcső áll rendelkezésre. Az elképzelés szerint a metróállomáson és az aluljáróban is egy-egy tapintható információs tábla segítené a tájékozódást.
A Kosztolányi Dezső téri csomópont tagoltságát vezetősávokkal és kontrasztos színekkel ellátott, tapintható táblákkal oldották volna fel a diákok. Ekkor fontos szempont volt, hogy ne akadályozzon senkit a mozgásban, és láthatóságát se zavarja semmi. Ezt egészítik ki a nagy méretű nyilak.