Nemzetközi jelet kapott az egyetemes tervezés
Honnan ismerhetjük meg az egyetemesen tervezett termékeket?
Megnőtt az igény arra, hogy az egyetemes tervezésű termékek külön jelölést kaphassanak, azért, hogy az ezeket a termékeket felhasználóik tudatosan is megvásárolhassák ezeket. Egy olyan nemzetközi javaslat született, amely a termékek, helyszínek, épületek, szolgáltatások, informatikai rendszerek, módszerek és ötletek megjelölésére szolgálhatna, melyek minél több ember számára elérhetőek. Az Egyetemes Tervezés Identitás Program (UD-id) projekt egy egyetemes tervezéssel kapcsolatos vezetői kezdeményezés, amely a Nemzeti Művészeti Alapítvány (National Endowment for the Arts – NEA – Washington) támogatásával indult el. A projekt célja, hogya fogyasztók, tervezők, cégvezetők, politikai vezetők és a tudomány képviselői körébennagyobb teret nyerjen az egyetemes tervezés, és növekedjen annak ismertsége és elfogadottsága.
Az Egyetemes Tervezés Identitás Program egy, a Nemzeti Művészeti Alapítvány által 2003 októberében megrendezett találkozón indult útjára. A találkozó mottója az volt: Az egyetemes tervezés víziója: úton a befogadó társadalom felé. A találkozó tanulságai rávilágítottak arra, hogy nagy szükség lenne az egyetemes tervezés koncepciójával kapcsolatos félreértések és tévhitek eloszlatására, és az ezt segítő projektek támogatására. A 2003-as találkozó beszámolója szerint ezek a tévhitek akadályozzák leginkább az egyetemes tervezés közvélemény általi elfogadását.
Az Egyetemes Tervezés Identitás Projektet azért hozták létre, hogy elkezdődjön az ET identitás kifejlesztése, ami tisztázni fogja a koncepciót, növeli a tudatosságot, és bemutatja a nyilvánosság előtt az egyetemesen tervezett világ előnyeit. Beth Tauke és Alex Bitterman, különböző vizsgálatokat végző munkatársak feltérképezték, hogy hogyan találkozik a társadalom az egyetemes tervezéssel, és hogyan vélekedik róla. Ennek alapján egy több érzékszerves kommunikációs módszert fejlesztettek ki. A részvényesek és a felhasználói csoportok visszajelzései alapján alkották meg az identitásfejlesztő programjavaslatot az egyetemes tervezéshez.
5 fő feladatot jelöltek ki a projektben:
1. Tauke és Bitterman tanulmányok, nemzetközi online felmérések és interjúk segítségével megvizsgálták:
a) a társadalom egyetemes tervezéssel kapcsolatos ismereteit és véleményét
b) érzékszervi preferenciáit (alak, szín, forma és hang) és az ezekhez kapcsolódó kulturális képzeteket.
2. Felhasználták a kutatások eredményeit az egyetemes tervezés hét alapelvével ötvözve, hogy irányelveket dolgozzanak ki az egyetemesen tervezett szimbólumok megalkotására és elemzésére.
3. Ezeket az irányelveket alkalmazták, hogy létrehozzanak egy identitás-programot. Alternatívákat hoztak létre egy nemzetközileg is értelmezhető, több érzékszerven keresztül is érzékelhető szimbólumra, hogy beazonosíthatóak legyenek az egyetemesen tervezett termékek és rendszerek.
4. Felméréseket végeztek, hogy visszajelzéseket gyűjtsenek a fogyasztóktól és a szakemberektől, hogy a szimbólumok közvetítik-e az egyetemes tervezés eszméjét.
5. Termékmintákat fejlesztettek, hogy bemutassák az identitás-program terjesztésének lehetőségeit.
A program eredményeként megalkották az Egyetemes Tervezés piktogramját, ami segít beazonosítani az egyetemesen tervezett termékeket, helyeket, tárgyakat, rendszereket, módszereket és eszméket.