Bevásárlóközpont információs táblái
Javaslatok és ötletek a Lurdy-ház információs táblarendszerére
Mivel a Lurdy-ház nemcsak bevásárlóközpontként, hanem irodaházként is működik, a 3. emeleti irodaszintnek és a konferenciaközpontnak az információs rendszerére is több hangsúlyt kellene fektetni.
Jó gyakorlat valósult meg a Köki terminál plázájában. „A bejárattól nagyon kultúrált vezetősáv vitt fel minden lépcsőt megmutatva az első emeleti információspultig, ahol azonnal segítséget ajánlottak fel. Mégpedig úgy, hogy megmondva mit szeretnék, az adott bolt egy alkalmazottját odahívták, innentől vele vásároltam. …Itt pedig erre felkészült infópultost találtam három alkalommal is. A Kökinél az infópulton kívül még egy helyre visz vezetősáv, ez pedig a bank automata.”- mondta egy vak vásárló. Az MVGYOSZ képviselője szerint egyáltalán nem mindegy, hogy ha többfélét szeretnének vásárolni, intézni, akkor azt egy épületben meg tudják-e oldani, vagy a város öt pontjára kell elmennni. „Tehát bizony rajtunk is nagyon sokat segítene, ha jól tudnánk használni a plázákat.”
„A Köki terminállal nekünk is pozitív tapasztalataink vannak. Akár hova mentünk végig segített a biztonsági személyzet. Kézről kézre jártunk, mindig a megfelelő területhez, szinthez tartozó ember vett át az addig kísérőktől. Amikor végeztünk, a külsős biztonsági ember egészen a vasútállomásig átkísért bennünket. Egyébként ez biztos, hogy nem csak spontán segítség volt, mert adóvevőn folyamatosan beszéltek egymással és hivták a megfelelő embert. Látszott, hogy ez egy csapat munka és ott ez a megszokott ügymenet.”
Fontos információk:
A központi recepcióhoz vezessen vezetősáv, ahol minden információt és akár segítő személyzetet is megkaphatnak a látássérültek. Fontos a személyi segítés a vásárlásnál. A recepciósok és biztonsági őrök legyenek segítőkészek, informatívak, javasolt számukra egy érzékenyítő tréning elvégzése. Legyen egy telefonszám, amelyet felhívva lehetne egyeztetni a vásárló érkezésének idejét, meghatározva az általa megközelíthető bejáratot is.
Vezetősáv vezessen a banki automatához is. A fszt-i és 1. emeleti üzletbejáratoknál nem egyértelmű az üvegajtó helye. Megoldásként pontszerűen alkalmazott vezetősáv jelezheti az üvegajtót.
A központi recepciónál nagy információs tábla javasolt, rajta a 3. emeleti irodák felsorolása, és a hozzájuk tartozó felvonó jelölése.
Az irodákhoz vezető felvonó és az irányának jelölése fontos a kültéri bejáratoknál is, pl. az üveg panorámalift saját bejárata külön legyen jelölve, mint irodai bejárat. Az üveg panoráma lift iránya folyamatosan legyen jelölve a szélfogóktól kezdve. A sárga taxi logókat a padlón követve a panorámalifthez jutunk, a földön a liftet jelző szín, szám, logó is elhelyezhető lehetne.
Javasolt az ISO szimbólumok használata, pl. a felvonó piktogram egyértelműbb legyen, benne emberkével és kerekesszékkel is: http://www.iso.org/iso/graphical-symbols_booklet.pdf
A 3. emeleti irodaszint folyosói előterében legyen felsorolva, mely irodák találhatók jobbra, melyek balra. A táblák ne a lift előterében legyenek felsorolva, hanem az irodai folyosón az üvegfalon túl. A 3. emeleti folyosó végi ffi/női mosdók iránya is legyen feltüntetve a folyosó elején, és itt is jelenjen meg, hogy az egyetlen valóban akadálymentes mosdó az 2. emeleten található.
Az üvegfalakon láthatósági jelzés legyen. A prezentációban az üvegfalakon a színes matricás emeletszám nagyon tetszik, ilyen lehet a 3. emeleti irodarész üvegfalán is a láthatósági pöttyök helyett.
A színkontrasztok alkalmazása fontos. A prezentációban látott piros, kék- fehér kombinációk jók az emeletek jelölésénél. A terveken a sárga falszínnél a fekete betűs színkombináció ajánlott a fehér betűk helyett. Lépcsőházakban javasolt a lépcső élének kontrasztos jelölése.
A konferenciatermek és mozitermek könnyen azonosíthatóak legyenek, javasolt megoldás tapintható, 2 mm magas domború számok és Braille felirat együttesen.
Legyen indukciós hurok a mozitermekben, és legyen erre vonatkozóan indukciós hurok piktogram a terem helyiségnévtábláján.
További lehetőségek:
A falon vezető színes vizuális csík is nagyon jó. Ennek továbbfejlesztése lehetne egy tapintható falisáv vagy színes vezetősáv.
Vizesblokknál, lépcsőháznál legyen Braille-írásos helyiségnévtábla is.
A lépcsőházi korláton Braille felirat jelzi az érkező pihenőknél az emeletszámokat.
A problémát elsősorban az üzletek listájával, hollétével és megtalálásával, illetve a központban működő egyéb kiszolgáló helyiségek és szolgáltatások használatával, pl. mosdó, étterem, csomagmegőrző, információs pult, stb. kapcsolatos nehézségek jelentik. A bejáratnál az információs pultnál legyen információs füzet Braille írással és nagybetűs sík írással. Legyen benne az, hogy melyik szinten milyen nevű üzletek találhatóak, ezek mit árulnak, ismerhető legyen az üzleteknek a nyitvatartása és az elérhetősége is.
A központ honlapjáról legyen mód átjutni az egyes üzletek honlapjaira, webáruházaira. A látókat térkép segíti a szinteken elhelyezkedő üzletek megtalálásában. A bevásárló központ weboldalán
elhelyezhető az épület pontos megközelíthetősége, szintjeinek bemutatása, az üzletek felsorolása, így térben elképzelhető az épület.
A honlapon elhelyezhető információ az adott épületre vonatkozóan hangfájlban is, ami letölthető lenne és a telefonokról is visszahallgatható. Egy-egy szinten a tájékozódást segíthetik bizonyos tájékozódási pontok megjelölésével (pl. az emeleten elehlyezett információs terminál – amely akár beszélhet is, lépcsők, liftek, mosdók, folyosók hová vezetnek, éttermek, stb..)
Végül egy jövőt sugalló példa: J
QR kód alkalmazása, GPS térképek okostelefon alkalmazással.